Uważaj na oszustów podszywających się pod pracowników banku

Oszuści stosują wyćwiczone techniki manipulacji. Podszywają się pod prawdziwe numery telefonów! Kiedy dzwonią, na telefonie klienta może wyświetlić się numer Banku Spółdzielczego w Opocznie lub SGB Banku.

Choć nie ma jednego schematu działania, przykładowa rozmowa może przebiegać tak:

  • Klient odbiera telefon od oszusta.
  • Oszust przekazuje klientowi informację o rzekomej płatności na jego koncie i prosi o potwierdzenie jej wykonania. Często oszuści przekazują też informację o logowaniu spoza granic Polski.
  • Klient odpowiada na wszystkie pytania, których oficjalnym celem jest jego weryfikacja.
  • Oszust informuje klienta, że musi zablokować rzekomą fałszywą transakcję lub przeprowadzić „zdalne skanowanie antywirusowe”. W tym celu klient ma zainstalować specjalną aplikację, np. AnyDesk lub TeamViewer.
  • Klient instaluje aplikację, a jego dane trafią do oszusta – ma dostęp do konta klienta i pieniędzy na nim.

 Jak się chronić?

Jak zadbać o bezpieczeństwo swoich pieniędzy

Ostrzegamy przed oszustami, którzy podają się za pracowników banku. Podszywają się pod prawdziwe numery telefonów! Kiedy dzwonią, na telefonie klienta może wyświetlić się numer Banku Spółdzielczego w Opocznie lub SGB Banku.

Korzystając z bankowości internetowej lub aplikacji mobilnej zawsze przestrzegaj podstawowych zasad bezpieczeństwa.

  • NIGDY nie podawaj nikomu przez Internet lub telefon swoich danych osobowych, identyfikatorów ani haseł.
  • Nie instaluj oprogramowania i nie ściągaj aplikacji pochodzących z nieznanych źródeł.
  • Nie otwieraj maili od nieznanych nadawców, nie klikaj w załączniki do wiadomości czy smsów, które wydają Ci się podejrzane (np. pochodzą od firmy kurierskiej, chociaż niczego nie zamawiałeś w sklepach internetowych albo od dostawcy energii, z którym nie masz podpisanej umowy).
  • Nie klikaj w linki prowadzące do stron rzekomo aktualizujących Twoje certyfikaty bezpieczeństwa lub system transakcyjny – bank NIGDY o to nie prosi w mailach.
  • Uważaj na wiadomości, w których ktoś prosi Cię o dopłatę do jakiejś transakcji – upewnij się, najlepiej dzwoniąc do danej osoby lub firmy, czy prośba jest prawdziwa.
  • Nie wysyłaj kodów BLIK nawet osobom znajomym, które proszą Cię o to przez Facebooka, messangera lub inny serwis społecznościowy, najlepiej zadzwoń i zapytaj, czy rzeczywiście ktoś miał do Ciebie taką prośbę.
  • Nie instaluj na swoim komputerze programów z nieznanych źródeł.

Zasady bezpieczeństwa - Związek Banków Polskich

Szanowni Państwo
Zapraszamy do zapoznania się z zasadami bezpieczeństwa korzystania z internetu i wszelkich systemów bankowości internetowej.
Najnowsze informacje znajdą Państwo pod linkiem: Związek Banków Polskich - aktualności
Informujemy, że Bank nigdy nie wysyła e-maili wymagających podania:
Twoich danych osobowych
Twoich danych identyfikacyjnych
Bank nie wysyła również drogą e-mailową linków do stron banku oraz do serwisu transakcyjnego lub serwisu mobilnego oraz wszelkich stron, gdzie rzekomo ma nastąpić weryfikacja czy aktualizacja danych. Bank nie przyjmuje również drogą e-mailową zlecenia wykonania transakcji finansowych. Prosimy o pilne zgłaszanie takich przypadków do banku.

Aktywacja i zastrzeganie kart płatniczych

Chcesz zastrzec lub aktywować kartę? Zgubiłeś lub skradziono Ci kartę?

Zadzwoń na bezpłatną infolinię SGB    800 888 888

 

Dzwonisz z zagranicy? Zadzwoń pod   +48 61 647 28 46

Opłata zgodna z taryfą operatora.

Serwis używa pliki cookies!
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywania. Więcej szczegółów w naszej “Polityce Cookies”.