Oszuści stosują wyćwiczone techniki manipulacji. Podszywają się pod prawdziwe numery telefonów! Kiedy dzwonią, na telefonie klienta może wyświetlić się numer Banku Spółdzielczego w Opocznie lub SGB Banku.
Choć nie ma jednego schematu działania, przykładowa rozmowa może przebiegać tak:
- Klient odbiera telefon od oszusta.
- Oszust przekazuje klientowi informację o rzekomej płatności na jego koncie i prosi o potwierdzenie jej wykonania. Często oszuści przekazują też informację o logowaniu spoza granic Polski.
- Klient odpowiada na wszystkie pytania, których oficjalnym celem jest jego weryfikacja.
- Oszust informuje klienta, że musi zablokować rzekomą fałszywą transakcję lub przeprowadzić „zdalne skanowanie antywirusowe”. W tym celu klient ma zainstalować specjalną aplikację, np. AnyDesk lub TeamViewer.
- Klient instaluje aplikację, a jego dane trafią do oszusta – ma dostęp do konta klienta i pieniędzy na nim.
Jak się chronić?